zondag 1 maart 2015

خدمات و توجه رضا شاه به آثار باستانی و میراث فرهنگی ایران



رضا شاه که خود را میراث دار کوروش بزرگ می دانست، اهمیت بسیاری به آثار باستانی ایران که میراث بشریت محسوب می شود قائل می شد . به فرمان وی تخت جمشید که سالها در زیر خرابه ها و تله ای از خاک قرار داشت بازسازی و ترمیم شد . این حرکت با حضور باستان شناس بزرگ جهان صورت گرفت. پس از تخت جمشید دهها آثار باستانی دیگر ایران ترمیم و بازسازی شد و به ترتیب ثبت نمودن آنها و حفاظت از آنها نیز انجام شد .

رضا شاه به دلیل عشق به ایران و فرهنگ و تمدن ایرانی فرمان برپایی آرامگاهی باشکوه برای فردوسی بزرگ داد . آرامگاه فردوسی در شهر توس را به مناسبت هزار سالگرد فردوسی با حضور مشهورترین فردوسی شناسان جهان ساختند و به بهره برداری رساندند . در همین راستا آرامگاهی باشکوه برای حکیم عمر خیام نیشابوری فیلسوف بزرگ مشرق زمین ساخته شد . سپس برای عطار و چند تن دیگر از بزرگ مردان ایران نیز این امر صورت گرفت . 

-
در زمان محمد رضا شاه پهلوی برای شناساندن آثار باستانی و میراث فرهنگی ایران به کل دنیا بسیار تلاش شد. بطوریکه دهه ۵۰ خورشیدی اکثر غربی ها آرزوی بازدید از تخت جمشید و دیگر مناطق ایران را داشتند . ایران در آسیا یکی از امن ترین و توریستی ترین کشور ها محسوب می شد و تمام اینها حاصل زحمات رضا شاه و پسرش محمد رضا شاه پهلوی بود. 


*****


تصویر و مطلب برگرفته از پیج فیسبوک تاریخ در تصویر 


{ برای دیدن بیش از پنج هزار عکس و سند از تاریخ معاصر میتوانید با لایک زدن عضو صفحه تاریخ در تصویر شوید } 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten