dinsdag 8 november 2011

نفرت ویلیام شوکراس خبرنگار و نویسنده انگلیسی از محمد رضا شاه پهلوی

انگلستان در برابر کارهای شاه، بویژه در برابر تصمیم های ایشان در مورد کنسرسیوم دچار پریشانی و سر در گمی شده بود، ولی چون نیاز داشت، همه چیز را بر خود هموار می کرد... یک بار که دو وزیر مختار برای دیدن شاه ایران به تهران سفر کرده بودند، فریاد و سر وصدای نمایندگان و دولت در انگلستان بهوا رفته بود.... حالا کار ما (انگلستان) بجایی رسیده بود که با یک بشکن شاه ایران، دو تا وزیر مختار ما باید بدوند و به دستبوسی ایشان بروند!؟

ویلیام شوکراس. خبرنگار و نویسنده انگلیسی

جالب است بدانید که ویلیام شوکراس، یکی از متعصب ترین، فالانژترین نویسنده های انگلیس است که حساسیت زیادی به افتخار و شوکت بریتانیای کبیر و دولت فخیمه دارد. وی برای خالی کردن دق دلی خود، پس از درگذشت شاه فقید، کتابی بنام «معمای شاه مات» نوشت، و در آن زشت ترین و رکیک ترین کلمه های را برای شاه و بانو اشرف پهلوی بکار برد...
این چکیده یی از کتاب وی می باشد:

حکومت محمدرضا شاه پهلوی در اوج قدرت در ان شرایط مطلوب ناگهان فروریخت. شاه از همان نوجوانی هوس ران بی بندوبار و خودخواهی وصف نشدنی بود. به نظر محمدرضا مادیات تمام مسایل دنیا را می گشود در حالی که تجربیات تاریخ و زندگی خلاف ان را به وی ثابت کرد. او مرد لحظه بود و به هر بهایی حتی به بهای سرنوشت و واژگونی زندگی دیگران به اهداف خود می رسید. رفتار بی تفاوت شاه نسبت به سرنوشت قربانیان خود از نوجوانی با تکیه بر پول اسان و راحتی که در اختیارش بود هویدا بود و می خواست تمام مسایل سیاسی اجتماعی اخلاقی و ناموسی را با صرف پول حل کند. نگارندگان در این کتاب با توجه به زندگی و حوادث دوران محمدرضا پهلوی به بررسی دلایل سقوط وی و پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته اند عنوان های برخی از مباحث مندرج در کتاب عبارت اند از: شاه از دید نزدیکانش تحلیلی بر دیدگاه سفیران بیگانه دوران شاه اصلاحات اداری به عنوان برنامه دولت وضع کشاورزی بعد از اصلاحات ارضی ماهیت اجتماعی طبقه متوسط واردات کالاهای مصرفی غربی و اثرات اجتماعی و فرهنگی ان انقلاب سفید و بازتاب ان منطق ایت الله خمینی: در قم دستگیری ها و حوادث خونین 15 خرداد رژیم در سراشیبی سقوط و ابان 57 تهران و نشست شاه و سفیران.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten