vrijdag 27 december 2013

تفــــاوت تا به چــــه حــــــــد ؟

 
 
همانطور که در تصویر مشاهده می کنید در ایران تابلوی مسافت شرعی در اتوبان نصب می کنند و نصب تابلوهای حد ترخص و مسافت شرعی را «نقطه عطفی» در تاریخ اسلام می دانند.
شهردار قم صالحی‌منش اظهار امیدواری کرده که این حرکت به عنوان ابتکاری جدید، نقطه تغییر و تحول در ارتباط با موضوع‌شناسی احکام فقهی در تاریخ اسلام به وجود آورد.

حدّ ترخّص در اصطلاح فقه به مکانى اطلاق مى‌شود که مسافر با رسیدن به آنجا دیوار خانه‌هاى شهر را نبیند و اذان را نشنود.
از شرایط مشروعیت یافتن تقصیر نماز و افطار روزه براى مسافر، رسیدن او به حدّ ترخّص است؛ چنان که هنگام بازگشت از سفر، حدّ ترخّص، نقطه پایان مشروعیت قصر نماز خواهد بود.

حال در چند هزار کیلومتر آنطرف تر در کشور (هلند)  که از لحاظ مساحت حدود ٤٧ بار از ایران کوچکتر است شرکتی ابداع جاده های هوشمندی را بر عهده گرفته که با امکاناتی همچون خط کشی های شب تاب، نقاشی داینامیک، چراغ واکنشگر و باند حق تقدم الکتریکی.
خط کشی های مشخص کننده ی لاین های اتوبان که از رنگ شب تاب تهیه شده و نور را ذخیره می کنند نخستین تجهیزات تا پایان سال جاری در جاده های هلند به کار برده خواهند شد. این خط کشی ها در طول روز نور را جذب می کنند و شبهنگام می درخشند، اینچنین رانندگان می توانند حتی در هوای بارانی و مه آلود مرز باند را ببینند.  در مسیرهایی که به خط کشی های شب تاب مجهز می شوند، گونه ای پودر خاص شب تاب بکارگرفته می شود که موجب غیرضروری شدن چراغ کاری بیش از اندازه می گردد، چرا که جاده های مجهز به شب تاب که در روز شارژ می شوند، ۱۰ ساعت در شب روشنایی دارند.
همچنین یک ابزار نقاشی مانند ابداع کرده اند که در مقابل تغییرات دمایی واکنش نشان می دهد و نام آن را "نقاشی داینامیک" گذاشته اند. زمانیکه دمای هوای محیط به زیر درجه ی یخ زدن می رسد، این ابزار پویا بر سطح جاده نقش کریستال های یخ یا دانه های برف را بوجود می آورد که به رانندگان نشان می دهد جاده ممکن است یخزده یا لغزنده باشد.
اما بدون شک، برترین دستاورد شان  باند شارژینگ در جاده های هوشمند است که رانندگان وسایل نقلیه الکتریکی ضمن حرکت بر آن به سوی مقصد خود، اتومبیل هایشان را شارژ می کنند.
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten