zondag 11 mei 2014

سی و چهار سال پیش در چنین روزی پرچم جمهوری اسلامی با آرم الله تصویب شد ( ٢١ اردیبهشت ١٣۵٩ )

 

بسیاری بر این باورند که طراح آرم وسط پرچم ایران طرحش را  از" آرم سیکهای هندی " برگرفته... 

 پس از انقلاب سال ۵٧ ، بر اثرعدم آگاهی و دانش نشان شیر و خورشید را یک نشان طاغوتی و نماد شاهنشاهی تلقی شد و در نتیجه نمی‌توانست در دولت انقلابی جایی داشته باشد! بنابراین از گرافیست‌ها و هنرمندان دعوت به عمل آمد تا نشان مخصوص جمهوری اسلامی را طراحی کرده و به دفتر نخست‌وزیری ارائه نمایند.
ظاهرا اولین نشانی که پذیرفته شد، طرحی بود که «در آن یک مشت گره‌کرده به همراه چند ستاره دیده می‌شد. حتی این طرح را بر روی برخی اسکناس‌ها چاپ کردند». ولی در نهایت با آن موافقت نشد.
 
سرانجام طرح «دکتر حمید ندیمی» که با الهام از آیات سوره‌ی  حدید طراحی شده بود مورد پذیرش قرار گرفت. وی اکنون دانشیار دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی است و دارای مدرک دکترای مهندسی معماری از انگلستان است.
 
او در مورد طراحی این نشان می‌گوید:
«قبل از انقلاب در جلسات دکتر شریعتی شرکت می‌کردم. ایده‌ی چنین کاری را در این جلسات و زمانی که تفسیر سوره حدید مطرح بود به دست آوردم. علاقه داشتم برای جهان اسلام یک نشان درست کنم. وقتی 
روح الله خمینی فرمودند که نشان شیر و خورشید باید عوض شود و کشور به نشان جدیدی نیازمند است، به صورت جدی ایده‌ام را پیگیری کردم و به مرور سیاه‌مشق‌های قبلی پرداختم.
دولت در آن سال‌ها، پس از صحبت روح الله خمینی مسابقه‌ای عمومی گذاشت که هرکس تمایل دارد طرح و نشان خود را ارسال کند.»
 
دکتر ندیمی مفهوم و ریشه‌ی طرح خود را به صدر اسلام بازمی‌گرداند: «هلال‌های تعبیه‌شده در این آرم از نقش مبارکی ریشه می‌گیرد که حضرت رسول بارها با شمشیرش به عنوان امضا بر روی شن‌ها ترسیم کرده‌اند.این طرح پنج بخش دارد که نشان‌دهنده پنج اصل دین است. اصل توحید را در حکم عمود دو ساقة اصلی در میان خود دارد. علاوه بر کلمة الله که در ترکیب اصلی آن دیده می‌شود، لااله‌الاالله نیز در آن مستتر است. تقارن‌های این آرم هم نشانة تعادل و توازن است.»
 
 
 روزنامه کیهان ٢١ اردیبهشت ١٣۵٩
 

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten