dinsdag 17 december 2013

بازگشت به دوران قاجار توسط دولت تدبیر و امید!

 
 
در دوران حکومت رضا شاه وقتی که مکتب خانه ها به مدارس تبدیل شد, صدای اعتراض روحانیون را همه شنیدند. روزی که بخاطر بهداشت مردم, حمام خزینه ای برچیده شد و به جایش از دوش حمام استفاده شد, باز هم روحانیون اعتراض کردند. گویا پیغمبر اسلام در زمان حیاتش روشی برای غسل کردن با دوش ابداع نکرده بود!
در دوران حکومت محمد رضا شاه پهلوی وقتی سپاه دانش توسط دولت به تمام روستاها و مناطق محروم برای سواد آموزی فرستاده شدند, دیگر روحانیون تاب نیاوردند و لب به شکایت گشودند . روحانیون آن زمان پی بردند که با این شیوه رسما در دکانشان تخته می شود. چون سواد و علم هیچ سنخیتی با مذهب نمی توانست داشته باشد.

برخلاف ادعای روشنفکران که بر این باور بودند که پادشاه بیش از حد به روحانیون بها داد, در اصل در هیچ پست و مقام دولتی آنچنان سمت رسمی نداشتند.
رفته رفته روحانیون تشخیص دادند که هر چه کشور پیشرفته و مدرنتر و ملت روشنتر شوند به همان مقدار دیگر جایگاهی در نزد مردم نخواهند داشت.
مدرنیزه کردن ایران توسط حکومت پهلوی که به ظاهر روی خوشی به روحانیون نشان می داد ولی در اصل نیتش از بین بردن خرافات و بی رنگ کردن مذهب بود, مذهبی که هزاران سال در تار و پود مردم رخنه کرده و همیشه باعث پسرفت و عقب ماندگی بود را نمی شد براحتی از بین برد مگر اینکه دولت خودش مشوق تحصیل و آموختن دانش جوانان می بود که بود! تحصیل از دوران ابتدائی تا هر سطحی بصورت رایگان و حتی نخبگان در بهترین دانشگاههای اروپا و امریکا با هزینه دولت تحصیل می کردند.


زمان گذشت و گذشت تا اینکه ابر و باد و مه و خورشید و فلک و غرب و شرق و روشنفکران پر مدعا و مردم ساده عشق نفت و برق مجانی به کمک و یاری روحانیون شتافتند و چنین سرنوشتی را برایمان رقم زدند که بعد چند دهه از گذشت حکومت پهلوی در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی باز شاهد سپردن آموزش و پرورش زیر نظر روحانیون حوزه علمیه قم هستیم!!
در این برهه از زمان که دنیا در فکر زندگی در کرات دیگر هستند بسی جای تاسف است که دولت تدبیر و امید نظارت چنین جایی را به روحانیون می سپارد.
امید به اینکه از افرادی که برای این دولت همه جور تبلیغ کردند , امثال بهنود ها ... فرخ نگهدار ها و ...شاهد واکنشی باشیم .
 
 

 

1 opmerking:

  1. ما هرچی‌ می‌کشیم از اون پدرو پسر می‌کشیم اگر میگذاشتن تو همون زباله دونی که بودیم زندگی‌ کنیم الان دیگه بوی گند حکومت آخوندی و حامیانش رو احساس نمی‌کردیم. ایرانی‌ هم نبود که بخواهیم نگرانش باشیم.ما رو چه به پیشرفت و رفاه.

    BeantwoordenVerwijderen