donderdag 27 september 2012

رعایت دموکراسی در رسانه‌های پارسی زبان خارج از کشور !

 
یکی از خواسته های ما (عامه مردم ) رعایت دموکراسی در رسانه های پارسی زبان خارج از کشور است. ولی گهگاه، رسانه‌ها یا سایت‌های پرمخاطب، به شکلی غیرحرفه‌ای عمل می‌کنند؛ رفتاری که از غلبه احساس بر منطق حکایت می‌کند.
در موارد گوناگون، رسانه‌هایی که به ظاهر، بی طرف ولی در باطن تلاش کرده‌اند نقش اپوزیسیون را بازی کنند، چندان به قانون دموکراسی پایبند نبوده اند.
شاید ساده ترین روش این باشد که هر سایت، بخشی را برای نوشتن دیدگاه‌ها و انتقادات درباره برنامه‌ها یا برنامه‌سازان در نظر بگیرد. به این شکل که مخاطبان بتوانند به راحتی پیشنهاد خود را برای "عموم " به نمایش بگذارند و تنها، "توهین" خط قرمزی برای حذف کامنت‌ها باشد.
در این برهه از زمان، نباید تنها سردبیر رسانه تصمیم گیرنده باشد. سردبیر یا مسئول برنامه و محتوا، اگر خود را حرفه ای و دموکرات می پندارد باید چنین اجازه ای را به همگان داده و به نظر مردم در رابطه با برنامه‌ها و نویسندگان اهمیت دهد. نه اینکه در پشت صحنه با باندبازی، عده ای کاردان را از دور خارج ساخته و عده ای همفکر را دور خود جمع کند. (رفتاری که متاسفانه بارها شاهد آن بوده ایم)
زمان عوض شده و مردم به دلیل نبود فضای باز و همچنین دشواری‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، دنیایی از تجربه را با خود دارند. به همین خاطر هم که شده به راحتی هر سیاستی را پذیرا نیستند .
اگر گردانندگان رسانه‌ها و سایت‌های پارسی‌زبان به اصول دموکراسی پایبند هستند، شایسته است چنین اجازه‌ای را به همگان بدهند تا بتوانند هر پیشنهاد یا انتقادی را به شکل علنی بیان کنند. به این شکل می‌توان امیدوار بود که در همه زمینه‌ها به خواست مردم و مخاطبان احترام گذاشته شود.
مطمئنا با چنین شیوه ای، عملکرد برنامه‌سازان و نویسندگان با دقت بیشتری همراه خواهد بود و این دقت، فضای شادابی را برای رقابت سالم میان خود رسانه‌ها نیز پدید خواهد آورد.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten