dinsdag 19 juni 2012

تماشای فوتبال در سینما و تحریم به راستی «خودجوش» خانمهای ایران


خبرگزاری دانشجویان ایران اعلام کرد که پس از پلمپ پردیس های سینمایی «زندگی» و « ملت» توسط اداره اماکن نیروی انتظامی به دلیل فروش بلیت به خانمها و آقایان برای تماشای زنده پیکارهای فوتبال یورو ۲۰۱۲ (قهرمانی اروپا)، تصمیم گرفته شد که پردیس سینمایی «کیان» از یکشنبه شب ۲۸ خرداد فوتبال جام ملت‌های اروپا را تنها برای خانم‌ها نمایش دهد. اما در این شب هیچ تماشاگر زنی در سالن سینما حضور نیافت!
صبح دوشنبه ترانه شاه محمدی، مدیر سینمای یادشده به خبرگزاری ایسنا اعلام کرذ: “متاسفانه شب گذشته هیچ مخاطبی به سینما مراجعه نکرد. البته مکان پردیس سینمایی «کیان» هم بی‌تاثیر نبود. زمان ما هم برای اطلاع رسانی بسیار تنگ بود. ساعت آغاز مسابقات یعنی ۲۳:۱۵ (به وقت تهران) برای بسیاری از بانوان دشوار است.” پردیس سینمایی کیان در مجاورت بوستان ولایت واقع شده است.
در بعد از ظهر یکشنبه در خبرگزاریهای داخلی اعلام کرد که اداره اماکن به پردیس سینمایی کیان اجازه داده است که دو مسابقه مهم و تعیین کننده راهیابی به مرحله یکچهارم پایانی از گروه «مرگ» بین تیمهای آلمان با دانمارک و هلند با پرتغال برای تماشای خانمها پخش زنده شود؛ اما ورود برای آقایان ممنوع است!
خانم شاه محمدی به خبرگزاری یاد شده اعلام کرد: ” ما شب گذشته فقط یک مخاطب مرد داشتیم!”
اداره اماکن نیروی انتظامی حضور خانمها و آقایان در سالن سینماهای پخش زنده پیکارهای فوتبال را «اشاعه فحشا» اعلام کرد و دو سینمای نمایش دهنده را در شروع کار پلمپ و تماشاگران را بیرون کرد.
چند روز پس از پلمپ پردیس های سینمایی زندگی و ملت توسط نیروی انتظامی تهران بزرگ، در بعد از ظهر روز شنبه خبرگزاری دانشجویان ایران اعلام کرد که با ممنوعیت ورود آقایان به سالن سینمای کیان، پخش رقابتهای فوتبال همزمان این شب فقط برای خانمهای علاقه مند به نمایش در می آید.
برپایه گزارش مزبور خانم ترانه شاه ‌محمدی اعلام کرده بود: “طبق آخرین صحبتی که با اداره اماکن داشتیم و با توجه به اینکه پرسنل پردیس سینمایی کیان همگی خانم هستند، این اجازه داده شد تا مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا که در جریان است را برای خانم‌ها نمایش دهیم.”
بهای هر بلیت نمایش در نخستین سینمای زنانه برای نمایش یک فوتبال مردانه پنج هزار تومان است. جالب این که ورود بانوان به ورزشگاههای فوتبال ایران سالهاست ممنوع است!
یک روز پیش از این فرید فرخنده کیش، مدیر امور فرهنگی و تولید سازمان توسعه سینمایی سوره، در گفت و گو با خبرگزاری مهر اعلام خطر کرد که مدیران برای نجات سینما به نمایش فوتبال زنده رو آورده اند و در روند فعلی فروپاشی سینما در آینده ای نزدیک است؛ در پنج سال آینده همه سینماها تعطیل می شود.
حضور نیروی انتظامی در سالنهای در حال نمایش فیلم
مدیر امور فرهنگی و تولید سازمان توسعه سینمایی سوره همچنین گفت: “علاوه ‌بر مسائل حاشیه ‌ای در عرصه سینما که در دو هفته گذشته قوت گرفته است، موارد دیگری چون تغییر قیمت بیلت سینما در شرایط نامناسب، حضور نیروی انتظامی در سالن‌های در حال نمایش فیلم و در نهایت پلمب سینماها از جمله مسائلی است که نابسامانی در این عرصه را دو چندان کرده است”.
تلاش مدیران برای نجات سینما با فوتبال!
این مدیر سینمایی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که انجام برخی از این فعالیت‌ها به نوعی تلاش برای نجات سینما از ورشکستی است گفت: برخی از این فعالیت‌ها چون نمایش فوتبال در سینما و یا حتی اظهارنظرهای برخی از مدیران سینمایی در این مورد نشان‌دهنده این مطلب است که این مدیران سینمایی در تلاش هستند تا اقتصاد سینمای ایران را از خطر ورشکستگی نجات دهند و تا اندازه‌ای هزینه‌های جاری سالن‌های سینما را جبران کنند، اما این رویه درست نیست و برای مشکلات سینما باید زیرساخت‌ها را اصلاح کرد.
یک فوتبال و مجوز پخش از وزارتخانه و نیروی انتظامی!
 رشید موتمنی ‌آذر، نماینده انجمن سینماداران نیز در ایسنا اعلام کرد که تصمیم‌گیری برای پخش مسابقات فوتبال در سینماها به خود مدیران سالن‌ های سینمایی واگذار شده بود. او تاکید کرد که در مجوز وزارت ارشاد جمله «این کار با هماهنگی اداره اماکن نیروی انتظامی باشد» اضافه شد. در گذشته مجوزها از سوی وزارت ارشاد و شورای صنفی صادر می ‌شد.
به گفته آقای موتمنی آذر: “متأسفانه اداره اماکن نیروی انتظامی جلوی کار را گرفتند و این روند حتی منجر به پلمپ پردیس های سینمایی «زندگی» و «ملت» شد که این در شأن سینما و اداره اماکن نبود. وزارت ارشاد همکاری کرد؛ اما اداره اماکن لطفی به سینما و فوتبال نداشت!”
اداره اماکن: فوتبال فقط برای مردان!
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران در چند روز گذشته در حالی که مدیر اداره‌ نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، رسما مجوز پخش فوتبال در سینماها را برای مردان و زنان صادر کرده بود، همچنان سینماها فوتبال را پخش نکردند چون اداره اماکن اعلام کرد که فقط برای آقایان باید فوتبال پخش شود.
خبرگزاری مهر گزارش می دهد: سالن‌های سینمایی فیلم برای اکران عمومی در اختیار ندارند و روی به نمایش فوتبال‌ آورده‌اند. برنامه‌ای که این روزها حاشیه‌های زیادی برای سینما به وجود آورده است و مدیران سینمایی ترجیح می‌دهند به جای پرداختن به اصل موضوع ریزش مخاطب به اینچنین حواشی بپردازند که شاید با بیان کردن چنین موضوعاتی فضای رسانه‌ ها را به سمت‌وسویی متفاوت از مسائل و مشکلات اصلی سینما سوق دهند.

فریدون شیبانی

 منبع : سایت خلیج فارس

Geen opmerkingen:

Een reactie posten